INDAHNYA SOLAT TAHAJUD






Pada suatu hari terdapat seorang pesakit di Hospital Askar, Riayad, Saudi Arabia, mengalami masalah jantung, denyutan jantungnya terhenti. Lantas ia dikejarkan ke Hospital berkenaan. Sebaik sampai di unit icu para pekerja hospital berusaha membantu pesakit tersebut. Dua menit kemudian, wanita tersebut berjaya membuka kedua matanya.
Setelah itu ia menengadah ke langit sambil mengangkat kedua tangannya, seraya menuturkan kalimat suci,
أشهد أن لا إله إلا الله....
Lantas denyutan jantungnya pun berhenti total untuk seterusnya. Segala bantuan yang dilakukan kemudian tidak mendatangkan sebarang hasil. Dengan demikian wanita solehah ini kembali kerahmatullah.
Petugas hospital meninggal-kan bilik icu dengan maksud menemui suami wanita tersebut. Setelah menyampaikan kata-kata ta’ziah, dr Khalid Abdul Aziz al-Jubeir menceritakan paristiwa yang aneh tersebtu kepada suami al-marhumah. Dalam masa yang sama beliau menyilidiki suami mengenai sisi indah kehidupan isteri solehah yang mendapat anugerah husnul khatimah dari al-Maula swt.
Suami memberi penjelasan katanya, “Anda tidak perlu hairan mengenai apa yang anda saksikan itu.” Dr Khalid bertanya “Mengapa hal aneh seperti ini boleh berlaku, wahai saudara?” Jelas suami “Sejak kami mula menegakkan rumah tangga 35 tahun yang lalu, isteri saya ini tidak pernah meninggalkan solat malam, melainkan disebabkan ‘uzur syare’ sahaja.
Firman Allah swt,

Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya (dengan menunaikan qiyamullail), sedang mereka berdo'a kepada Rabbnya dengan perasaan risau dan harap, dan mereka menafkahkan sebagian rezki yang Kami berikan kepada mereka. (Surah as-Sajdah, 16)
Rasulullah saw bersabda Dalam Hadis riwayat Iman Tirmizi yang bermaksud,
“Kamu hendaklah melakukan qiyamullail, kerana ia adalah amalan golongan soleh sebelum kamu; ia akan mendekatkan dirimu kepada Allah swt, penghapus dosa dan kejahatan, perisai dari dosa, pembuang penyakit dari badan.”
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "INDAHNYA SOLAT TAHAJUD"

RSS