PENDAPAT SALAF TENTANG MALAM NISFU SYA'BAN

Telah berkata Ibn Rajab di dalam kitab Lataif al-Ma'arif m/s:18..."Para Tabi'en di kalangan penduduk Syam seperti Khalid Bin Ma'dan, ma'khul, Luqman ibn 'Amir dan lain-lain kesemuanya membesarkan malam Nisfu Sya'ban dan bersungguh beribadah pada malam tersebut. Dari perbuatan mereka, manusia telah mengikutnya dan membesarkan malam tersebut".
Sependapat dengan mereka membesarkan malam Nisfu Sya'ban ialah kumpulan ahli ibadah dari penduduk Basrah dan lain-lainnya. Kemudian ada di dalam kitab tersebut perselisihan ulama'-ulama' mengenai perkara tersebut. Perkara ini telah di nyatakan oleh ulama' Syam bahawa golongan ini terdiri daripada 2 golongan:

1) Golongan yang berpendapat sunat menghidupkan malam tersebut secara berjemaah. Mereka memakai pakaian yang cantik, memasang wangi-wangian dan beribadah pada malam tersebut di dalam masjid. Sependapat dengan mereka ialah Ishak ibn Rahawiyyah(guru kepada Imam Bukhari r.a).

2) Golongan yang mengharuskan malam tersebut dihidupkan di dalam rumah dan mengatakan makruh menghidupkannya di dalam masjid. Ini adalah pendapat al-Auza'ie yang merupakan Imam bagi penduduk Syam dan Ulama' muktabar(besar) mereka.

Manakala dalam hal ini Ibn Rejab memilih pendapat yang kedua. Pada salah satu daripada 2 riwayat daripada Imam Ahmad Ibn Hanbal r.a, beliau menghukumkan sunat menghidupkan malam Nisfu Sya'ban kerana ia dilakukan oleh Abdul Rahman ibn Yazid ibn al-Aswad (tabi'en) dan kumpulan ulama' besar fiqh penduduk Syam.

Berkata al-Muhaddith Syeikh Muhammad Zaki Ibrahim,"Maka cukuplah kita bersandarkan kepada pegangan Imam Ahmad Bin Hanbal dan tabi'en yang merupakan ahli fiqh yang alim dan wara' sebagai mengharuskan amalan menghidupkan malam Nisfu Sya'ban secara berjemaah".

Dipetik dari Kitab "Kelebihan Malam Nisfu Sya'ban" karangan al-Muhaddith al-Hafiz Syeikh Salim al-Sanhuri al-Maliki r.a.
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "PENDAPAT SALAF TENTANG MALAM NISFU SYA'BAN"

RSS