MILEAGE MURAHAN, TIADA IDEALISME (SURAT TERBUKA UNTUK ASPIRASI UM)

Salam perubahan,

Universiti Malaya ialah merupakan universiti tertua di dalam negara, jadi tidak hairan ia sudah mengeluarkan beribu para intelektual yang tersohor dan terkenal di negara kita. Di samping itu, Universiti Malaya juga merupakan perintis kepada gerakan mahasiswa. Dengan momentum yang di mainkan oleh gerakan mahasiswa UM, sekaligus ia mendapat sambutan menyeluruh dari kampus-kampus yang lain.

Dalam pada itu, gerakan mahasiswa tidak dapat lari dari istilah perjuangan, ada yang pro dan kontra, jika kita meneliti kepada yang pro, sudah pasti kita mendapat jawapan yang tepat. Tapi, yang kontra inilah yang kita tak tahu apa pendirian mereka.

Pro-Mahasiswa atau aspirasi? tepuk dada tanya iman. Saya bersimpati dengan puak aspirasi yang ketandusan isu. Mereka seolah seperti kebudak-budakan dengan melibatkan orang lain untuk mendapatkan mileage murahan untuk meraih undi.
Bagaimana Universiti terbaik dunia boleh terisi dengan kelompok pelajar yang langsung tidak professional dalam mendepani massa. Saya berharap pihak HEP UM patut mengambil serius hal ini, kerana ia melibatkan masa depan UM yang tercinta.

Pro-Aspirasi (Penggerak Mahasiswa) ini perlu belajar untuk bersikap matang dalam bertindak. Tidak cukup mendepani batalion di UM, dah mintak untuk mendepani batalion di KUIS. Apa yang mereka mahukan?

Kepada mahasiswa UM, cukuplah drama yang dimainkan oleh puak-puak yang mengaku ‘Penggerak Mahasiswa’ ini. Mereka ini hanyalah boneka bagi pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab, pihak yang takut kepentingannya terusik, maka dengan itu pihak-pihak ini menganjingkan sekumpulan mahasiswa untuk membawa agenda jahat mereka. Awas jangan tertipu, jika mereka melaungkan diplomasi, itu hanyalah omong kosong yang tidak menemui jalan penyelesaian. Tidak cukup contoh diplomasi yang dilakonkan oleh FATAH (Palestin)? FATAH ini boneka siapa? Saya rasa saudara semua tahu jawapannya.

Firman Allah s.w.t:
“Oleh itu, Bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - Dengan melihat kesan-kesan Yang tersebut - mereka menjadi orang-orang Yang ada hati Yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga Yang dengannya mereka dapat mendengar? (tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan Yang sebenarnya bukanlah mata kepala Yang buta, tetapi Yang buta itu ialah mata hati Yang ada di Dalam dada”. Surah al-Haj: 46

Ayuh Mahasiswa, kita perintis kepada perubahan ke arah Malaysia yang baru. Kita bergerak kepada matlamat yang jelas. Dalam kita bergerak kita tidak boleh bersendirian, tapi kita memerlukan satu wadah yang boleh memimpin, wadah itu adalah Pro-Mahasiswa. Satu gerakan yang bersifat menyeluruh, tiada diskriminasi, rasis dan sebagainya. Kita tiada kompromi kepada kebatilan tetapi kita pro kepada kebenaran.

Sehubungan dengan itu, Gerakan Mahasiswa Sedar KUIS (Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor) menyokong sebarang usaha BANTAH untuk menuntut pembatalan penggunaan E-VOTING dalam PRK yang akan datang. GMS juga memohon kepada HEP kampus-kampus yang terlibat agar memberi perhatian serius di atas hal ini. Jangan di sebabkan nafsu, maruah sebagai seorang insan tergadai. HOPE & CHANGE untuk UM.


‘Dari Mahasiswa, Untuk Mahasiswa’
AHMAD SYAFIQ AKMAL BIN AHMAD KAMIL
Mantan Presiden Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) KUIS
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "MILEAGE MURAHAN, TIADA IDEALISME (SURAT TERBUKA UNTUK ASPIRASI UM)"

RSS